INFORMACE PŘED NˇÁSTUPEM DÍTĚTE DO MATEŘSKÉ ŠKOLY

Vážení rodiče, od září se budeme setkávat v naší mateřské škole. Všichni se moc těšíme, a proto jsme si pro Vás připravili několik prvních informací k nástupu vašeho dítěte do školky.

- první den přijďte do své třídy, nejvhodnější čas je kolem 7.30hodin. Paní učitelky Vám ukáží místo a značku v šatně. Vyhraďte si pro první dny dostatečný časový prostor.

- třídy se v ranních a odpoledních hodinách spojují, proto se pokuste zpočátku v době adaptace přicházet v čase, kdy je vaše třída již v provozu

I.budova                                                                       II.budova 

6.00 - 6-30 - scházení dětí ve třídě Kuřátek            6.00 - 6.30 -  scházení dětí ve třídě Včeliček

6.30 - provoz třídy Berušek - do 15.30                     6.30 - provoz třídy Motýlků - do 15.30

7.00 - provoz třídy Žabiček - do 15.30                     ----------------------------------------------------------

15.30 - 16.00 - všechny děti ve třídě Kuřátek           15.30 - 16.00 - všechny děti ve třídě Včeliček

- p.učitelce předejte vyplněný Dotazník a Pověření k vyzvedávání dítěte

- ráno se nestresujte, pokud něco zapomenete, donesete příští dny

Co potřebují děti do školky

- přezůvky do třídy - bačkory s pevnou patou, ne pantofle, ne cvičky, ne cross

- pohodlné oblečení do třídy - tričko, punčocháče nebo legíny

- náhradní prádlo - spodní prádlo, ponožky, tričko, tepláčky/legíny (i více kusů - uložit v šatně do přihrádky se značkou)

- na odpočinek - pyžamko, noční košilku - dejte takové, které dítě zná a pozná si je

- oblečení na pobyt venku - vhodnou obuv, kterou lze očistit, teplákovou nebo šusťákovou soupravu. Nelze chodit v jednom oblečení ven, kde si děti hrají a do školky na koberec :-)

- pláštěnku

- gumáčky (ty třeba přinesete v pozdějších měsících, aby nezabíraly místo v botníčku)

- jedno celé balení papírových kapesníků

VŠE ŘÁDNÉ PODEPIŠTE, ABY NEDOCHÁZELO K ZÁMĚNÁM

Co by mělo vaše dítě zvládnout před nástupem do mateřské školy 

Informace Vám pomůžou zorientovat se v požadavcích na dítě před nástupem do MŠ. Všechny uvedené dovednosti a znalosti zajistí vašemu dítěti při vstupu do školky pocit jistoty a bezpečí a dítě se bude lépe a přirozeněji cítit. Samozřejmě, že děti nemusí všechny body splňovat, je však ideální, aby jste s nácvikem těchto dovedností začali co nejdříve a hravou formou je zkoušejte procvičovat.

Samostatnost a komunikace s okolím

- dokáže být určitou dobu či dle potřeby samo bez maminky a tatínka

- chápe nutnost odloučení

- je důležité, aby respektovalo autoritu a reagovat na pokyny

- je rádo s ostatními dětmi

- dokáže se přizpůsobit novým podmínkám, pobytu ve větším kolektivu dětí

- navazuje mluvní a oční kontakt při komunikaci

- dokáže vyjádřit své potřeby a přání

- používá zdvořilostní slova - dokáže pozdravit, požádat a poděkovat

- dokáže si po sobě uklidit hračky, důležité je, aby vědělo, že každá hračka má své místo

- chápe potřebu bezpečného a opatrného chování

- orientuje se v jednoduchých pokynech či vyprávění

- dokáže přeříkat krátké říkanky nebo verše

- zná své jméno a příjmení

- zná členy své rodiny

Pozornost

- v mateřské škole se děti různými formami vzdělávají, a proto je důležité, aby zvládlo setrvat u činnosti alespoň 5 minut - malování, cvičení a při jiných nabízených činnostech

Sebeobsluha, hygiena

- nepoužívá dudlík ani pleny

- aktivně hlásí své potřeby

- používá toaletu (nočník vyjímečně) - zvládá základy hygieny

- umí si umýt ruce mýdlem, utřít si ruce do ručníku

- umí se vysmrkat, utřít nos - používá kapesník

- dokáže při jídle sedět u stolu

- dokáže jíst samo lžící (není krmeno), starší děti i příborem

- dokáže pít z hrnečku i ze skleničky

- při obědě jí polévku i hlavní jídlo

- ukusuje pečivo

- je zvyklé na pestré složení stravy, jí zdravě

- spolupracuje při oblékání a svlékání - u nejmladších a mladších dětí pomáhá personál MŠ

- umí se samo svléknout a obléknout 

- umí si nazouvat a vyzouvat obuv - bačkůrky, boty - u nejmladších a mladších dětí pomáhá personál MŠ

- pozná své oblečení 

Motorika - pohyb

- dokáže stavět z kostek, prohlíží knihy, rádo čmárá, kreslí

- ujde kratší vzdálenost během pobytu venku (do školky nevozíme dítě v kočárku :-()

- zvládne déle trvající chůzi - starší děti

- je schopné chůze po schodech, přidržuje se zábradlí. Starší děti střídají nohy

V předškolním věku jsou osobní rozdíly mezi dětmi, stejně tak rozdíly v jejich individuálních dovednostech pokládány za přirozené a samozřejmé. Úkolem předškolního vzdělávání není vyrovnat výkony dětí, ale vyrovnat jejich vzdělávací šance.

Pomoc zákonným zástupcům ze strany mateřské školy

- empatický přístup - citlivé přijetí, klidné vystupování, tolerance a vcítění se do situace dítěte, je základem pro získání jeho důvěry a zmírnění jeho obav z nového prostředí bez přítomnosti rodiče

- maminka nebo jiný blízký člověk může zůstat s dítětem po určitou dobu adaptace v mateřské škole, hraje si s ním, zapojuje se do činností

- POKUD VYUŽIJETE MOŽNOSTI BÝT PŘÍTOMNI VE TŘÍDĚ, PROSÍME, RESPEKTUJTE UČITELKU A JEJÍ PRÁCI S OSTATNÍMI DĚTMI. NEZASAHUJTE DO ŘÍZENÍ, NAOPAK PODPORUJTE SVÉ DÍTĚ V ADAPTACI A K AKTIVITĚ. ČAS, KTERÝ VÁM POSKYTNE PANÍ UČITELKA RESPEKTUJTE. 

- rodiče se mohou účastnit informativních schůzek

- rodiče jsou o změnách a novinkách v mateřské škole informováni na webových stránkách MŠ

- rodičům jsou předávány informace na nástěnky v šatnách

Kroky ze strany zákonných zástupců

- buďte dítěti oporou a poskytněte mu pocit bezpečí

- ujistěte jej, že ho do školky "neodkládáte" - vysvětlete mu, že každý má své povinnosti - vy práci, dítě školku

- nepřiznávejte, že je vám také smutno a že se vám stýská - když zvládnete své emoce vy, dítě je zvládne také

- používejte stejné rituály - přivádějte dítě ve stejný čas a vyzvedávejte ve stejnou hodinu, používejte konkrétní údaje kdy si ho vyzvednete, např. po obědě, po spaní, ne jen obecně - brzy, za chvíli

- rozlučte se krátce

- rozvrhněte si čas tak, aby dítě necítilo časový stres, aby bylo v novém prostředí uspokojené ve svých hrách a objevitelských potřebách

- přibalte mu do batůžku "mazlíčka" (plyšáka) na spaní

- do školky není nutné nosit hračky z domova

- nedávejte dětem do školky cenné věci (prstýnky, řetízky)

- veďte dítě k samostatnosti

- buďte citliví a trpěliví - povídejte si s dětmi o tom, co budou dělat, co dítě ve školce dělalo, co se naučilo. Je důležité si uvědomit, jak náročná změna v životě dítěte to je. Vaše pomoc je důležitá.

- každý den se na něco těšte, třeba na to, že Vám dítě nakreslí obrázek

- komunikujte s p.učitelkou, možná se dozvíte, že když odejdete, vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát

Pokud dítě ve školce nemluví, nevadí. Pokud doma o školce vypráví, pak vše dobře vnímá, zajímá se o dění, pamatuje si a chce své zážitky sdílet. Jste na dobré cestě k včasné a rychlé adaptaci.

- dítě za zvládnutý pobyt ve školce pochvalte a vyzdvihněte jeho zážitky

- plňte své sliby 

Co by jste nikdy neměli dělat

- nenechte se odměkčit - buďte důslední

- nestrašte dítě školkou

- neopakujte dítěti pořád dokola, že má být hodné 

V prvních dnech hledáte odpovědi na otázky: "Bojí se ve školce mé dítě?, Pláče dlouho?..." a podobné otázky. Jste nejistí? Obavy jsou normální, vaše dítě nás nezná, nezná prostředí, bojíte se, že o své dítě jeho osamostatňováním přicházíte. Adaptací na vzniklou situaci si musíte projít i Vy! Důvěru si každý musí zasloužit a tak je to i s naší školičkou. Není to hned, ale postupně získáte jistotu, že prostředí pro vaše dítě je bezpečné, umožňuje mu rozvíjet se a socializovat se.

 Vloženo 25.7.2023                                                             Kolektiv mateřské školy

DESATERO PRO RODIČE DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU

- dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze

- dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování

- dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti

- dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci

- dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy

- dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v matematických pojmech

- dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost zapamatovat si a vědomě se učit

- dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině

- dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost

- dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě

PŘEDPOKLADY PRO SPLNĚNÍ TĚCHTO POŽADAVKŮ JSOU VYVĚŠENY V ŠATNÁCH. Jejich splnění  docílíme společnými silami.

ADAPTAČNÍ PROGRAM ve školním roce 2022/2023

Jednou z podmínek naplňování cílů předškolního vzdělávání, které jsou vymezeny a konkretizovány v RVP PV, je postupná adaptace nových dětí na prostředí školy.

Cíl programu

- přiblížení prostředí MŠ rodinám s dětmi, které se připravují na zahájení předškolního vzdělávání

- seznámení rodiče s problematikou přechodu dítěte do nového prostředí, s režimem v mateřské škole

Opatření k minimalizaci adaptačních problémů

- Den otevřených dveří - než se rodiče začnou ucházet o zápis v MŠ, mohou se svými dětmi využít pozvání k návštěvě školy ve dni otevřených dveří

- Schůzka s rodiči - na konci školního roku se mohou rodiče nově přijatých dětí zúčastnit informativní schůzky, kdy jsou seznámeni s režimem školy, s programem školy, rodičům jsou předány formuláře ke stravování dítěte v mateřské škole a doplnění informací o dítěti. Rozhovor je zaměřen na otázky ze strany rodičů.

Při informativní schůzce poskytujeme rodičům základní informace formou letáčku, který obsahuje tyto informace: - adresa MŠ, telefonní číslo, emailová adresa, odkaz na web

- provozní doba školy

- doporučení rodičům, týkající se oděvu dítěte a jeho doplňků

- požadavky na hygienické a sebeobslužné dovednosti a návyky

- Přítomnost rodiče - pokud dítě potřebuje, má rodič možnost s dítětem po určitou dobu být ve třídě. Hraje si s ním, pomáhá mu, a tak přináší do nového prostředí kousek domova. Po domluvě s učitelkou se přítomnost rodiče opakuje, zkracuje podle toho, jak je nutné.

POKUD VYUŽIJETE MOŽNOSTI BÝT PŘÍTOMNI VE TŘÍDĚ, PROSÍME, RESPEKTUJTE UČITELKU A JEJÍ PRÁCI S OSTATNÍMI DĚTMI. NEZASAHUJTE DO ŘÍZENÍ, NAOPAK PODPORUJTE SVÉ DÍTĚ V ADAPTACI A K AKTIVITĚ. ČAS, KTERÝ VÁM POSKYTNE PANÍ UČITELKA RESPEKTUJTE.

- Empatický přístup - citlivé přijetí, klidné vystupování, tolerance a vcítění se do situace dítěte, je základem pro získání jeho důvěry a zmírnění jeho obav z nového prostředí bez přítomnosti rodiče.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky