INFORMACE PŘED NˇÁSTUPEM DÍTĚTE DO MATEŘSKÉ ŠKOLY
Vážení rodiče, od září se budeme setkávat v naší mateřské škole. Všichni se moc těšíme, a proto jsme si pro Vás připravili několik prvních informací k nástupu vašeho dítěte do školky.
- první den přijďte do své třídy, nejvhodnější čas je kolem 7.30hodin. Paní učitelky Vám ukáží místo a značku v šatně. Vyhraďte si pro první dny dostatečný časový prostor.
- třídy se v ranních a odpoledních hodinách spojují, proto se pokuste zpočátku v době adaptace přicházet v čase, kdy je vaše třída již v provozu
I.budova II.budova
6.00 - 6-30 - scházení dětí ve třídě Kuřátek 6.00 - 6.30 - scházení dětí ve třídě Včeliček
6.30 - provoz třídy Berušek - do 15.30 6.30 - provoz třídy Motýlků - do 15.30
7.00 - provoz třídy Žabiček - do 15.30 ----------------------------------------------------------
15.30 - 16.00 - všechny děti ve třídě Kuřátek 15.30 - 16.00 - všechny děti ve třídě Včeliček
- p.učitelce předejte vyplněný Dotazník a Pověření k vyzvedávání dítěte
- ráno se nestresujte, pokud něco zapomenete, donesete příští dny
Co potřebují děti do školky
- přezůvky do třídy - bačkory s pevnou patou, ne pantofle, ne cvičky, ne cross
- pohodlné oblečení do třídy - tričko, punčocháče nebo legíny
- náhradní prádlo - spodní prádlo, ponožky, tričko, tepláčky/legíny (i více kusů - uložit v šatně do přihrádky se značkou)
- na odpočinek - pyžamko, noční košilku - dejte takové, které dítě zná a pozná si je
- oblečení na pobyt venku - vhodnou obuv, kterou lze očistit, teplákovou nebo šusťákovou soupravu. Nelze chodit v jednom oblečení ven, kde si děti hrají a do školky na koberec :-)
- pláštěnku
- gumáčky (ty třeba přinesete v pozdějších měsících, aby nezabíraly místo v botníčku)
- jedno celé balení papírových kapesníků
VŠE ŘÁDNÉ PODEPIŠTE, ABY NEDOCHÁZELO K ZÁMĚNÁM
Co by mělo vaše dítě zvládnout před nástupem do mateřské školy
Informace Vám pomůžou zorientovat se v požadavcích na dítě před nástupem do MŠ. Všechny uvedené dovednosti a znalosti zajistí vašemu dítěti při vstupu do školky pocit jistoty a bezpečí a dítě se bude lépe a přirozeněji cítit. Samozřejmě, že děti nemusí všechny body splňovat, je však ideální, aby jste s nácvikem těchto dovedností začali co nejdříve a hravou formou je zkoušejte procvičovat.
Samostatnost a komunikace s okolím
- dokáže být určitou dobu či dle potřeby samo bez maminky a tatínka
- chápe nutnost odloučení
- je důležité, aby respektovalo autoritu a reagovat na pokyny
- je rádo s ostatními dětmi
- dokáže se přizpůsobit novým podmínkám, pobytu ve větším kolektivu dětí
- navazuje mluvní a oční kontakt při komunikaci
- dokáže vyjádřit své potřeby a přání
- používá zdvořilostní slova - dokáže pozdravit, požádat a poděkovat
- dokáže si po sobě uklidit hračky, důležité je, aby vědělo, že každá hračka má své místo
- chápe potřebu bezpečného a opatrného chování
- orientuje se v jednoduchých pokynech či vyprávění
- dokáže přeříkat krátké říkanky nebo verše
- zná své jméno a příjmení
- zná členy své rodiny
Pozornost
- v mateřské škole se děti různými formami vzdělávají, a proto je důležité, aby zvládlo setrvat u činnosti alespoň 5 minut - malování, cvičení a při jiných nabízených činnostech
Sebeobsluha, hygiena
- nepoužívá dudlík ani pleny
- aktivně hlásí své potřeby
- používá toaletu (nočník vyjímečně) - zvládá základy hygieny
- umí si umýt ruce mýdlem, utřít si ruce do ručníku
- umí se vysmrkat, utřít nos - používá kapesník
- dokáže při jídle sedět u stolu
- dokáže jíst samo lžící (není krmeno), starší děti i příborem
- dokáže pít z hrnečku i ze skleničky
- při obědě jí polévku i hlavní jídlo
- ukusuje pečivo
- je zvyklé na pestré složení stravy, jí zdravě
- spolupracuje při oblékání a svlékání - u nejmladších a mladších dětí pomáhá personál MŠ
- umí se samo svléknout a obléknout
- umí si nazouvat a vyzouvat obuv - bačkůrky, boty - u nejmladších a mladších dětí pomáhá personál MŠ
- pozná své oblečení
Motorika - pohyb
- dokáže stavět z kostek, prohlíží knihy, rádo čmárá, kreslí
- ujde kratší vzdálenost během pobytu venku (do školky nevozíme dítě v kočárku :-()
- zvládne déle trvající chůzi - starší děti
- je schopné chůze po schodech, přidržuje se zábradlí. Starší děti střídají nohy
V předškolním věku jsou osobní rozdíly mezi dětmi, stejně tak rozdíly v jejich individuálních dovednostech pokládány za přirozené a samozřejmé. Úkolem předškolního vzdělávání není vyrovnat výkony dětí, ale vyrovnat jejich vzdělávací šance.
Pomoc zákonným zástupcům ze strany mateřské školy
- empatický přístup - citlivé přijetí, klidné vystupování, tolerance a vcítění se do situace dítěte, je základem pro získání jeho důvěry a zmírnění jeho obav z nového prostředí bez přítomnosti rodiče
- maminka nebo jiný blízký člověk může zůstat s dítětem po určitou dobu adaptace v mateřské škole, hraje si s ním, zapojuje se do činností
- POKUD VYUŽIJETE MOŽNOSTI BÝT PŘÍTOMNI VE TŘÍDĚ, PROSÍME, RESPEKTUJTE UČITELKU A JEJÍ PRÁCI S OSTATNÍMI DĚTMI. NEZASAHUJTE DO ŘÍZENÍ, NAOPAK PODPORUJTE SVÉ DÍTĚ V ADAPTACI A K AKTIVITĚ. ČAS, KTERÝ VÁM POSKYTNE PANÍ UČITELKA RESPEKTUJTE.
- rodiče se mohou účastnit informativních schůzek
- rodiče jsou o změnách a novinkách v mateřské škole informováni na webových stránkách MŠ
- rodičům jsou předávány informace na nástěnky v šatnách
Kroky ze strany zákonných zástupců
- buďte dítěti oporou a poskytněte mu pocit bezpečí
- ujistěte jej, že ho do školky "neodkládáte" - vysvětlete mu, že každý má své povinnosti - vy práci, dítě školku
- nepřiznávejte, že je vám také smutno a že se vám stýská - když zvládnete své emoce vy, dítě je zvládne také
- používejte stejné rituály - přivádějte dítě ve stejný čas a vyzvedávejte ve stejnou hodinu, používejte konkrétní údaje kdy si ho vyzvednete, např. po obědě, po spaní, ne jen obecně - brzy, za chvíli
- rozlučte se krátce
- rozvrhněte si čas tak, aby dítě necítilo časový stres, aby bylo v novém prostředí uspokojené ve svých hrách a objevitelských potřebách
- přibalte mu do batůžku "mazlíčka" (plyšáka) na spaní
- do školky není nutné nosit hračky z domova
- nedávejte dětem do školky cenné věci (prstýnky, řetízky)
- veďte dítě k samostatnosti
- buďte citliví a trpěliví - povídejte si s dětmi o tom, co budou dělat, co dítě ve školce dělalo, co se naučilo. Je důležité si uvědomit, jak náročná změna v životě dítěte to je. Vaše pomoc je důležitá.
- každý den se na něco těšte, třeba na to, že Vám dítě nakreslí obrázek
- komunikujte s p.učitelkou, možná se dozvíte, že když odejdete, vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát
Pokud dítě ve školce nemluví, nevadí. Pokud doma o školce vypráví, pak vše dobře vnímá, zajímá se o dění, pamatuje si a chce své zážitky sdílet. Jste na dobré cestě k včasné a rychlé adaptaci.
- dítě za zvládnutý pobyt ve školce pochvalte a vyzdvihněte jeho zážitky
- plňte své sliby
Co by jste nikdy neměli dělat
- nenechte se odměkčit - buďte důslední
- nestrašte dítě školkou
- neopakujte dítěti pořád dokola, že má být hodné
V prvních dnech hledáte odpovědi na otázky: "Bojí se ve školce mé dítě?, Pláče dlouho?..." a podobné otázky. Jste nejistí? Obavy jsou normální, vaše dítě nás nezná, nezná prostředí, bojíte se, že o své dítě jeho osamostatňováním přicházíte. Adaptací na vzniklou situaci si musíte projít i Vy! Důvěru si každý musí zasloužit a tak je to i s naší školičkou. Není to hned, ale postupně získáte jistotu, že prostředí pro vaše dítě je bezpečné, umožňuje mu rozvíjet se a socializovat se.
DESATERO PRO RODIČE DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
- dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze
- dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování
- dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti
- dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci
- dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy
- dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v matematických pojmech
- dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost zapamatovat si a vědomě se učit
- dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině
- dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost
- dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě
PŘEDPOKLADY PRO SPLNĚNÍ TĚCHTO POŽADAVKŮ JSOU VYVĚŠENY V ŠATNÁCH. Jejich splnění docílíme společnými silami.
ADAPTAČNÍ PROGRAM ve školním roce 2022/2023/2024
Jednou z podmínek naplňování cílů předškolního vzdělávání, které jsou vymezeny a konkretizovány v RVP PV, je postupná adaptace nových dětí na prostředí školy.
Cíl programu
- přiblížení prostředí MŠ rodinám s dětmi, které se připravují na zahájení předškolního vzdělávání
- seznámení rodiče s problematikou přechodu dítěte do nového prostředí, s režimem v mateřské škole
Opatření k minimalizaci adaptačních problémů
- Den otevřených dveří - než se rodiče začnou ucházet o zápis v MŠ, mohou se svými dětmi využít pozvání k návštěvě školy ve dni otevřených dveří
- Schůzka s rodiči - na konci školního roku nebo v jiném nabídnutém termínu se mohou rodiče nově přijatých dětí zúčastnit informativní schůzky, kdy jsou seznámeni s režimem školy, s programem školy, rodičům jsou předány formuláře ke stravování dítěte v mateřské škole a doplnění informací o dítěti. Rozhovor je zaměřen na otázky ze strany rodičů.
Při informativní schůzce poskytujeme rodičům základní informace formou letáčku, který obsahuje tyto informace: - adresa MŠ, telefonní číslo, emailová adresa, odkaz na web
- provozní doba školy
- doporučení rodičům, týkající se oděvu dítěte a jeho doplňků
- požadavky na hygienické a sebeobslužné dovednosti a návyky
- Přítomnost rodiče - pokud dítě potřebuje, má rodič možnost s dítětem po určitou dobu být ve třídě. Hraje si s ním, pomáhá mu, a tak přináší do nového prostředí kousek domova. Po domluvě s učitelkou se přítomnost rodiče opakuje, ale zkracuje se podle toho, jak je nutné.
POKUD VYUŽIJETE MOŽNOSTI BÝT PŘÍTOMNI VE TŘÍDĚ, PROSÍME, RESPEKTUJTE UČITELKU A JEJÍ PRÁCI S OSTATNÍMI DĚTMI. NEZASAHUJTE DO ŘÍZENÍ, NAOPAK PODPORUJTE SVÉ DÍTĚ V ADAPTACI A K AKTIVITĚ. ČAS, KTERÝ VÁM POSKYTNE PANÍ UČITELKA RESPEKTUJTE.
- Empatický přístup - citlivé přijetí, klidné vystupování, tolerance a vcítění se do situace dítěte, je základem pro získání jeho důvěry a zmírnění jeho obav z nového prostředí bez přítomnosti rodiče.