ZÁŘÍ - CO SE DĚJE KOLEM NÁS
Budeme rozvíjet schopnost dítěte přizpůsobovat se, reagovat na změny a vyrovnávat se s nimi. Při pobytu venku budeme pozorovat rozmanitou přírodu, "babí léto", houfování ptáčků a jejich přípravu na odlet do teplých krajin. Zaměříme se na poznání dětí, na úroveň hrubé a jemné motoriky, samostatnosti, stolování, hygienických návyků, pozornosti, paměti a vyjadřování.
Doma a ve školce
Věci kolem nás
Já a kamarádi
Já a oblečení
Cíle - vytvářet pozitivní city dítěte k sobě a okolí
- rozvíjet schopnost a dovednost navazovat vztahy a rozvíjet je
- v souvislosti s adaptací na prostředí vytvářet a dodržovat pravidla soužití v kolektivu
- rozvíjet komunikativní dovednosti (vzájemná komunikace učitelka a dítě, dítě a dítě, tvoření pravidel)
- vést děti k uvědomění si vlastního těla, zvládat sebeobsluhu, hygienické návyky, osvojovat si dovednosti k podpoře osobní pohody
- vytvářet vztah k místu a prostředí, kde dítě žije, osvojit si poznatky o přírodě a jejích proměnách
ŘÍJEN - CO SKRÝVÁ PODZIM
Budeme hovořit o podzimních pracích na zahradě, v sadu a na poli. O sklizni zeleniny, ovoce, polních plodin a o jejich uskladnění, zpracování a využití. Seznámíme se s květinami kvetoucími na podzim. Budeme poznávat některé zemědělské stroje a zahradní nářadí. Pokusíme se charakterizovat znaky podzimu v souvislosti s oblečením a ochranou zdraví. Při činnostním učení-manipulaci s přírodninami se zaměříme na využití všech smyslů a smyslového vnímání.
Na zahradě
V sadu
Na poli
Cestička ke zdraví
Cíle - zvládat správnou manipulaci s předměty denní potřeby
- zjistit úroveň jemné motoriky při práci s výtvarným a pracovním materiálem
- rozvíjet smyslové vnímání-užívat všech smyslů (pojmenovat, vyjádřit se, orientovat se)
- seznamovat se s barvami, procvičovat znalost barev
- osvojovat si poznatky o těle a zdraví, o pohybových činnostech, vytvářet zdravé životní návyky a postoje
LISTOPAD - KDYŽ PŘÍRODA USÍNÁ
Při pozorování podzimní přírody povedeme děti k charakterizování změn v podzimní přírodě v souvislosti s ročním obdobím a počasím. Využijeme přírodnin k manipulaci, budeme poznávat plody a listy různých stromů a keřů. Vyrobíme si draky a pěkné počasí využijeme k jejich pouštění. V souvislosti s výrobou draků se budeme seznamovat s geometrickými tvary. Budeme hovořit o domácích a hospodářských zvířatech. Povíme si, jak se volně žijící a lesní zvířátka připravují na zimu. Se skřítkem Podzimníčkem se vypravíme do přírody a formou hry budeme plnit jednoduché úkoly a zopakujeme si , co jsme se ve školce naučili o podzimu.
- rozvíjet a podporovat spolupráci ve skupině, mezi vrstevníky
- rozvíjet schopnost komunikovat a vést ke kultivovanému projevu
- zpřesňovat smyslové vnímání - postupně přecházet od konkrétně názorného ke slovně logickému
- rozvíjet představivost, paměť a fantazii
- osvojovat si poznatky o okolním světě a jeho proměnách
PROSINEC - KDYŽ JE ADVENT
- rozvíjet a uplatňovat společenské postoje, návyky a dovednosti při společných vystoupeních
- upevňovat vyjadřovací schopnosti a komunikativní dovednosti - naslouchat a porozumět
- ovládat koordinaci ruka - oko
LEDEN - KDYŽ SE HLÁSÍ ZIMA
Království "paní Zimy"
Kdo se v rukavičce schoval
Ptáčci v zimě
Země sněhu a ledu
Cíle - zpřesňovat smyslové vnímání, postupně přecházet od konkrétně názorného myšlení ke slovně logickému
- využívat pohybových dovedností, využívat dovedností v oblasti jemné a hrubé motoriky
- být schopný přizpůsobit se přirozenému vývoji a běžným změnám
- uplatňovat řečové schopnosti
- rozvíjet pozitivní city dítěte ve vztahu k sobě (získávání sebevědomí a sebedůvěry, např. před zápisem do ZŠ)
ÚNOR - KDYŽ SE ZIMA RADUJE
Vlastním pozorováním přírody, popisem obrázků, poznáním a získaných informací budeme charakterizovat znaky zimy. Budeme charakterizovat přírodní jevy v souvislosti s oblečením, zimními sporty a nebezpečím v zimním období. přiblížíme si období Masopustu a maškarních rejů, povíme si o tradici. Zamyslíme se nad prací rodičů a budeme hovořit o různých pracovních profesích, jejich významem a důležitostí. Povíme si, jak doma pomáháme.
To to zebe
Zimní radovánky
Hrajeme si řemesla
Karnevalové veselí
Cíle - posilovat důvěru ve vlastní osobu
- rozvíjet fyzickou a psychickou zdatnost
- upevňovat výslovnost a vyjadřovací schopnosti
- rozvíjet interaktivní a komunikativní dovednosti
- poznávat mravní hodnoty v jednání lidí
- osvojit si povědomí o sounáležitosti se světem
BŘEZEN - STROM POHÁDEK
Prostřednictvím pohádek a příběhů se budeme seznamovat s pohádkovým světem (skutečnost, fantazie, lidová tvořivost). Postupně budeme děti seznamovat se základními žánry a literárními hrdiny, Využijeme pohádek k rozvoji mluveného projevu, výslovnosti a dramatizaci. Různými příběhy o přírodě si přiblížíme jaro, využijeme i prvky protidrogové tematiky.
Jak to bylo, pohádko (klasické, veršované)
Večerníčkovy pohádky
Zvířátka v pohádkách (bajky)
Hrdinové z pohádek
Příběhy s dětským hrdinou (Velikonoce-pohyblivé téma)
Cíle - rozvíjet mravní a estetické vnímání, cítění a prožívání
- vytvořit kladný vztah ke kultuře a umění
- užívat kultivovaný projev a komunikativní dovednosti
- uplatňovat respekt a přizpůsobivost ve vztahu k druhému (umět se střídat ve vedoucích rolích)
- rozvíjet tvořivé myšlení, řešení problémů, upevňovat paměť a pozornost
- projevovat zájem o knihy )o psanou podobu jazyka)
- porozumět slyšenému (zachytit děj, myšlenku, opakovat jej)
DUBEN - KDYŽ SE PŘÍRODA PROBOUZÍ
Budeme si všímat změn v přírodě, pozorovat stromy a rostliny, naučíme se vyhledávat charakteristické znaky jara. Budeme poznávat domácí i voně žijící zvířata a jejich mláďata, návrat ptáčků. Přiblížíme změny v přírodě v souvislosti s počasím, budeme pozorovat stromy, rostliny, ptactvo. V rámci dopravní výchovy a bezpečnosti budeme sledovat dopravu, dopravní prostředky a dopravní značky ve městě. Zaměříme se na dodržování pravidel bezpečnosti v přírodě a o bezpečnosti dětí v dopravě a silničním provozu.
Upozorníme na významné svátky jara - Velikonoce, DEN ZEMĚ
Jaro ťuká na vrátka
Vlaštovka se vrací
Rozmary počasí
Čím cestujeme
Cíle - uplatňovat morální hodnoty ve vztahu k okolí
- chránit bezpečí své i druhých
- rozvíjet pocit sounáležitosti s živou a neživou přírodou
- klást otázky a hledat na ně odpovědi
- osvojovat si věku přiměřené praktické dovednosti
- cvičit paměť, pozornost, představivost
KVĚTEN - KDYŽ VŠECHNO KVETE
Stromy a keře
U nás doma
Návštěva v ZOO
Cíle - vytvářet citové vztahy v rodině
- rozvíjet pocit sounáležitosti s rodinou, s lidmi, se společností, s přírodou
- navazovat kontakty s dospělými, komunikovat s nimi vhodným způsobem, respektovat je
ČERVEN - CO JE TO SVĚT
Zamyslíme s nad rozmanitostí světa, budeme rozvíjet pocit sounáležitosti mezi lidmi a pochopit hodnoty člověka, jeho přirozenost, odlišnost (jiné země, názory, způsoby života, morální a materiální hodnoty). Budeme pozorovat, objevovat a vyprávět si o přírodě (živočichové, hmyz, rostliny, život u vody a ve vodě). Nezapomeneme ani na ochranu zdraví a bezpečný pohyb v přírodě (úrazy, štípnutí hmyzem, nebezpečné látky). Společně oslavíme Den dětí.
Týden dětských radostí
Toulky přírodou
U rybníka
U moře
Cíle - vytvářet povědomí o mezilidských a morálních hodnotách
- podporovat kladný vztah k přírodě, prohlubovat pocit sounáležitosti s přírodou
- vytvářet základy pro práci s informacemi
- uvědomovat si svou samostatnost, rozhodovat o svých činnostech, vyjadřovat vlastní názory
- osvojit si dovednosti důležité k podpoře zdraví a bezpečí
- odhadnout některá nebezpečí a snažit se jim vyhnout, uvědomovat si, co je nebezpečné
- ochraňovat osobní soukromí a bezpečí